Hi, welkom bij FlitsKoning! Kan ik je misschien ergens mee helpen? Open Whatsapp

Photobooth voor Basisschool

  • Gregory
  • 01-10-2022
Photobooth voor Basisschool

Photobooth voor basisschool

Een photobooth is het perfecte middel als je leuke en mooie momenten op een spontane en ludieke manier wil vastleggen. Het hele punt van een photobooth is namelijk dat de foto die je maakt het resultaat is van een plotselinge creatieve ingeving, en niet van een zorgvuldige en gelikte voorbereiding. Een photobooth prikkelt dus de creatieve gedeelten van het brein en dat heeft weer als gevolg dat er allerlei leuke semi-artistieke werken ontstaan (of ze nu heel goed of juist weer wat minder goed gelukt zijn). Wil je de geest dus prikkelen en wil je de creativiteit bij mensen naar boven halen? Dan is een photobooth een meer dan geschikt middel. En waar is bij uitstek vraag naar zo’n ludiek middel als de photobooth? Juist, op basisscholen. Wij leggen je uit waarom het plaatsen van een photobooth op basisscholen een heel erg goed idee is!

 

De creatieve ontwikkeling van een kind

Als een kind op een gegeven moment van de peuterspeelzaal (of vanuit thuis natuurlijk) naar de basisschool gaat, dan komt het als allereerst terecht in de kleuterklas. De kleuterklas is er niet zomaar, die heeft een hele duidelijke functie. De kleuterklas brengt kinderen in contact met elkaar en laat ze spelenderwijs beginnen met de ontwikkeling van allerlei verschillende hersencapaciteiten. Sociale omgangsvormen door samen te spelen. Rekenen door spelenderwijs allerlei wiskundige (zij het in een heel eenvoudige vorm) op te lossen, en taal door met elkaar te liedjes te zingen of verhalen te vertellen. Tijdens de tijd op de middelbare school, tot en met groep 8, wordt deze ontwikkeling doorgezet. Daarin speelt creativiteit een belangrijke rol. Van basisschoolmeesters en -juffen wordt namelijk verwacht dat zij niet alleen aandacht schenken aan rekenen en taal, maar ook aan creatieve ontwikkeling. Op allerlei verschillende manieren.  

 

De rol van creatieve opvoeding op de basisschool

Creativiteit neemt allerlei vormen aan. We kennen de klassieke voorbeelden natuurlijk: muziek, schilderkunst, beeldhouwkunst, toneel, literatuur, architectuur, et cetera. Kinderen komen in hun tijd op de basisschool in aanraking met deze verschillende vormen van creatieve uiting (of zouden op zijn minst in aanraking hiermee moeten komen). Dat uit zich bijvoorbeeld in het maken van een knutselwerkje voor Vader- of Moederdag, in het samen zingen van liedjes tijdens muziekles, het schrijven van een fictief verhaal tijdens taalles, en zelfs het verzinnen van eigen rekenopdrachten. Tegenwoordig verrijzen er steeds meer nieuwe creatieve vormen, ook vanwege de digitale revolutie en de steeds goedkoper wordende techniek in fysieke vorm. Denk aan fotoshop, maar ook aan normale fotografie, het editen van filmpjes en zelfs programmeren. Basisscholen nemen in toenemende mate kennis van deze mogelijkheden en schromen niet deze steeds meer in gebruik te nemen.

 

Experimenteren en het ontwikkelen van creativiteit met de photobooth

Een photobooth en het creatieve onderwijs op de basisschool zouden heel goed hand in hand kunnen gaan. Waarom, als je kinderen al kennis laat maken met creatieve vormen zoals schilderen, tekenen, zingen en toneelspelen, ze ook niet kennis laten maken met andere vormen die tegenwoordig mogelijk zijn, zoals fotografie? Het mooie van zo’n photobooth is, is dat je het ergens neer kunt zetten (bij voorkeur natuurlijk op een gemeenschappelijke plaats, zoals de aula bijvoorbeeld) en dat de kinderen zelf de mogelijkheden gaan uitvogelen. Ze hebben geen volwassene nodig die ze specifieke opdrachten geeft. De kinderen experimenteren zelf met de photobooth. Net zoals ze zelf spelletjes verzinnen op het schoolplein, of zelf allerlei soorten tekeningen kunnen maken. Je zal zien dat je ze het concept in het begin wel even uit moet leggen. Maar snel zullen de kinderen met eigen ideeën komen, zelf allerlei dingen verzinnen en de photobooth op een unieke manier gebruiken zodat hun creativiteit zich kan ontwikkelen.

 

De mogelijkheden zijn eindeloos

Bij het neerzetten en gebruiken van een photobooth op de basisschool hoef je je natuurlijk niet te beperken tot één bepaalde setting. Dat zal namelijk, ondanks de enorme creativiteit van kinderen, op termijn vast en zeker wel een beetje saai worden. Het is juist leuk om te variëren met de mogelijkheden. Je zou bijvoorbeeld een wisselende set met attributen bij de photobooth kunnen plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan knuffels of verkleedspullen. Daarnaast kun je de setting aanpassen aan de verschillende tijden van het jaar: in de zomer kun je bijvoorbeeld een zon ophangen of een klein zwembadje (zonder water) opzetten en in de winter kun je een paar wanten klaarleggen en wat knutsel-sneeuwvlokken klaarleggen. Met Kerstmis kun je een kerstman klaarzetten en met Pasen een konijn en wat eieren. Overigens: je kunt de kinderen ook zelf laten meewerken aan het decor, dat is natuurlijk ook weer winst voor hun creatieve ontwikkeling!